Friday 27 July 2012

BULUH KUNING (Berjalur Hijau)

Bilo kengkawan datang ke rumah, pasti bertanyo,
"..kenapo ekau tanam pokok buluh kuning merimbun nie dopan umah?? Buluh nie tompek antu bersarang.." Hehehehe..den jawab sonang ajo,
"..sobab belakang umah takdo tanah, den tanam la dopan umah..kot antu nak bersarang den dah nampak dulu, leh ajak minum nescafe tarik,...tekau..."


Buluh kuning ini, saya ambil di rumah Ustaz Ismail Semaon, guru KAFA yang mengajar di Masjid Saidina Abu Bakar kariah Jijan. Beliau juga tingal di Kampung Jijan. Sebelum ini, beliau tinggal di Kampung Jerengkang, Labu.


Untuk pengetahuan, buluh kuning sebenarnya banyak juga kelebihannya. Memang cantik sebagai tanaman hiasan. Lihat struktur warnanya dengan dihiasi jalur-jalur berwarna hijau. Nampak seakan dilukis. Rongga tengah buluh ini tidak besar, dan mempunyai ktebalan yang baik, sesuai untuk dijadikan perabot hiasan jika mahir membuatnya.


Selain itu, rebungnya juga boleh dijadikan masakan. Prosesnya sama seperti rebung buluh yang lain. Cuma, rebung yang diambil hendaklah yang benar-benar muda (maksimum 12 inci panjang - lebih separuh darinya di dalam tanah). 


Mengikut kepercayaan lama, buluh kuning ini, dijadikan antara peralatan perubatan untuk menghalau makhluk halus atau hantu.BULUH KUNING (BERJALUR HIJAU)

No comments:

Post a Comment